Pin It

Θέλετε να μάθετε τι εκφράζει το παιδί σας μέσα από τις ζωγραφιές του;

Filed in Νεα by on 1 Δεκεμβρίου 2014 0 Comments • views: 2368
Θέλετε να μάθετε τι εκφράζει το παιδί σας μέσα από τις ζωγραφιές του;
5 (100%) 4 ψήφοι

Τέχνη και ψυχολογία

 

Θέλετε να μάθετε τι εκφράζει το παιδί σας μέσα από τις ζωγραφιές του;

 

Η ψυχολογική ανάλυση της παιδικής ζωγραφικής.

 

Στο Εργαστήρι παιδικής τέχνης δημιουργήσαμε μιά συμπραξη Tέχνης και Ψυχολογίας.

Η Μαρία Ντάβα Παιδαγωγός και εικαστικός και ο Δημοσθένης Παναγιώτου Ψυχολόγος κι επιστημονικός διευθυντής του ThePsyLab στην Λάρισα, ειδικευμένος στη διάγνωση του παιδικού σχεδίου, συνεργάζονται και δημιουργούν παιδικά τμήματα.

Στα τμήματα αυτά, παιδιά της ίδιας ηλικίας συναντιούνται και ζωγραφίζουν.

Η Μαρία Ντάβα καθοδηγεί και μαθαίνει στα παιδιά τη σωστή χρήση των υλικών της ζωγραφικής και ο κύριος Δημοσθένης Παναγιώτου, παρακολουθεί τη διαδικασία της δημιουργίας των ιχνογραφημάτων των παιδιών και συζητά μαζί τους για τα στοιχεία και τις λεπτομέρειες της κάθε ζωγραφιάς.

Ο κύριος Παναγιώτου αφού συλλέξει μέσα από την όλη διαδικασία  τα απαραίτητα στοιχεία που του χρειάζονται, θα ετοιμάσει μια αναλυτική εικόνα για όσα «λένε» τα παιδιά μέσα από τις ζωγραφιές τους.

Τι εκφράζουν τα παιδιά;

Τα παιδιά με τις ζωγραφιές τους τις περισσότερες φορές απεικονίζουν ιδέες και σκέψεις μέσα από τις οποίες προσπαθούν να μοιραστούν μαζί μας κάτι που τα απασχολεί.  

Ο Γερμανός παιδαγωγός, ερευνητής κι ακαδημαϊκός δάσκαλος Armin Krenz, ο οποίος έχει ασχοληθεί εκτεταμένα κι έχει εφαρμόσει το παιδικό σχέδιο και την ερμηνεία του σε όλο το παιδαγωγικό κι ερευνητικό του έργο, μας λέει ότι:

«η ζωγραφιά είναι η φωτογραφία της παιδικής ψυχής».

Μέσο αυτής το παιδί στέλνει σήματα στον κοντινό αλλά και στον ευρύτερο κοινωνικό κύκλο του, τα οποία περιέχουν πληροφορίες για την οργανική και ψυχολογική του κατάστασή.

Ένας έμπειρος ψυχολόγος που έχει ειδικευτεί στη διάγνωση του παιδικού σχεδίου, όπως ο κύριος Παναγιώτου, μπορεί να διακρίνει μέσα στις ζωγραφιές των παιδιών ένα πλήθος στοιχείων που απαρτίζουν  την ψυχοσύνθεση του κάθε παιδιού.
Τα στοιχεία αυτά είναι οι αρετές του παιδιού αλλά και τα αδύνατα σημεία του.
Και τα δύο χρειάζονται προσοχή.

Χρειάζεται να σταθεροποιήσουμε και να διευρύνουμε τις αρετές και τις κλίσεις του παιδιού, όπως επίσης  χρειάζεται να τα ενθαρρύνουμε και τα ενισχύσουμε στα αδύνατα σημεία τους και να διορθώσουμε τις λάθος στάσεις τους.

Οι αρετές ενός παιδιού μπορεί να είναι: η ψυχική ισορροπία, η φαντασία, η συνεργατικότητα, το θάρρος, η σταθερότητα, η εμπιστοσύνη, η αυτοπεποίθηση.
Τα αδύνατα σημεία του: δυσκολία συγκέντρωσης, δυσκολία στη συνεργασία, δειλία, εγωκεντρισμός, μοναξιά, επιθετικότητα και άλλα.

 Ο στόχος της σύμπραξης Τέχνης και Ψυχολογίας

Στόχος αυτής της σύμπραξης Τέχνης και Ψυχολογίας είναι να βοηθήσει τους γονείς που ενδιαφέρονται, να δουν μέσα στην ψυχή των παιδιών τους και να ανακαλύψουν τα βαθύτερα συναισθηματά τους και τις σκέψεις τους.
Όπως γνωρίζουμε όλοι μας, τα παιδιά δεν έχουν  τη δυνατότητα και την ωριμότητα να εκφράσουν λεκτικά όπως οι ενήλικες, αυτό που νιώθουν, αυτό που επιθυμούν, η αυτό που τα ενοχλεί.

Τα παιδιά εκφράζονται με συμπεριφορές και μέσα από την τέχνη.
Κάποιες φορές οι γονείς δεν μπορούν να εξηγήσουν τις συμπεριφορές του παιδιού τους, ούτε και μπορούν να καταλάβουν τι θέλει να εκφράσει μέσα από τις ζωγραφιές του, εφ όσων δεν έχουν τις γνώσεις.

Τα τμήματα τέχνης και ψυχολογίας, επιδιώκουν μέσα από την ζωγραφική, να φέρουν τους γονείς σε μια καλύτερη και βαθύτερη επικοινωνία με τα παιδιά τους.

Το σημαντικότερο άλλωστε στη ζωή είναι η δημιουργία ενός άρτιου και συναισθηματικά ισορροπημένου ανθρώπου!

Η δομή των τμημάτων

Τα τμήματα τέχνης και ψυχολογίας, ολοκληρώνονται σε δύο διαφορετικές δημιουργικές συναντήσεις της μιας ώρας.
Σε κάθε ομάδα μπορούν να συνυπάρξουν μέχρι 6 παιδιά της ίδιας ηλικίας.

Στην κάθε μια από τις δύο συναντήσεις δίνεται και ένα διαφορετικό θέμα.

Στην πρώτη συνάντηση το θέμα είναι ελεύθερο και δουλεύεται με πινέλα.
Η κυρία Ντάβα δίνει τα υλικά στα παιδιά, τους μαθαίνει πως να δημιουργήσουν τα χρώματα της αρεσκίας τους και πως να χρησιμοποιήσουν σωστά, πινέλα διαφορετικών ποιοτήτων, για να έχουν το αποτέλεσμα που θα τα ικανοποιήσει.

Στην δεύτερη συνάντηση το θέμα είναι καθορισμένο και το υλικό που θα χρησιμοποιηθεί είναι οι μαρκαδόροι.
Δίνονται στα παιδιά τρία διαφορετικά χαρτιά και τους ζητάμε να ζωγραφίσουν έναν άνθρωπο, ένα σπίτι και ένα δέντρο όπως τα αντιλαμβάνεται το καθένα.
Και στις δύο συναντήσεις τα παιδιά αφήνονται ελεύθερα να δημιουργήσουν ότι αισθάνονται, ώστε τα χρήσιμα στοιχεία των έργων τους να είναι αυθεντικά.
Η παρέμβαση των δύο συνεργατών είναι  μόνο ενθαρρυντική και υποστηρικτική.

Στη συνέχεια ο κύριος Παναγιώτου έχοντας παρακολουθήσει τη διαδικασία της δημιουργίας των παιδιών, συλλέγει τα απαραίτητα στοιχεία που θα του επιτρέψουν να ετοιμάσει μια αναλυτική εικόνα για όσα «λένε» τα παιδιά με τα σχέδιά τους.
Η εικόνα αυτή επιμελείται με ιδιαίτερο τρόπο και δίνεται εγγράφως στους γονείς ή κηδεμόνες των παιδιών, σε μια ιδιαίτερη συνάντηση μεταξύ των δύο συνεργατών και των γονιών που διαρκεί 15 λεπτά.

Για τα τμήματα Τέχνης και Ψυχολογίας, δηλώστε συμμετοχή στο Εργαστήρι παιδικής τέχνης στην οδό Κενταύρων 34 (πλατεία εβραίων μαρτύρων) και στα τηλέφωνα επικοινωνίας: 2410 531145  και  6973033734.

Tags: , , , , , , ,

About the Author ()

Η Μαρία Ντάβα έχει σπουδάσει παιδαγωγός, στο Αθηναϊκό Κέντρο Παιδαγωγικών Ερευνών και σπουδών στην Αθήνα. Έχει παρακολουθήσει τα ειδικά σεμινάρια για παιδαγωγούς στο Μουσείο Παιδικής Τέχνης στην Αθήνα και έχει ασχοληθεί πάρα πολλά χρόνια με την Τέχνη. Το Εργαστήρι Παιδικής Τέχνης λειτουργεί εδώ και δώδεκα χρόνια με επιτυχία και φέρνει τα παιδιά σε επαφή με την Τέχνη, την ζωγραφική, τη γλυπτική, τη πηλοπλαστική και άλλες τέχνες.

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *